Leírás
Egy minimalista, kevés formából álló fotót éppen az egyszerűsége tesz művészivé, viszont az elkészítése nem egyszerű. A "high-key" technika egyrészről egy letisztult, teljesen fehér háttér létrehozását jelenti, ami lehet akár kiégett is, ebben az esetben ez nem hiba. Viszont a téma nem lehet túlexponált.
Ehhez az kell, hogy a háttér eleve világosabb legyen, mint a témád. Én mindenképp a manuális fényképezési módot ajánlom, mert eléggé szembe kell menni a gép fénymérésével. Érdemes a rekeszt a legnagyobbon hagyni. Utána a záridőt és az ISO-t úgy kellene beállítani, hogy a háttér teljesen eltűnjön. Nem kell megijedni, ehhez gyakran jó alaposan fel kell tekerni az ISO-t, (én max. 2000-ig szoktam engedni), a záridőt pedig van, hogy 1/200 mp-re kell állítanom. A lényeg, hogy ami fehér, az tényleg fehér legyen, ne pedig csak halvány.
Az, hogy színesben, vagy fekete-fehérben fotózol, a helyzettől függ. Ez lehet többféle:
-
Hó
Ez a legegyszerűbb mód, már amennyiben van hó a közelben. Télen eleve kevesebbet süt a nap, de a fehér hó elég jól visszaveri a fényt, szóval megéri színesben fotózni. Nagyon jó a high-key fényképezéshez.
-
Ég
A legszerencsésebb, ha az ég már önmagában fehér a felhők miatt, ilyenkor mindenképp megéri kimenni és fotózni. Ha sötétebb, mondjuk világoskék, akkor már kicsit nehezebb. A legnehezebb pedig akkor, ha a kék ég mellé még a nap is süt., mert akkor meg a téma lesz túl világos a háttérhez képest. Ilyenkor próbálj meg valami árnyékban lévőt, vagy a témád árnyékos oldalát fotózni!
Tipp: Először mindenképp színesben próbálkozz, de ha süt a nap és túl sok a fény, nem lesz elég nagy a kontraszt a téma és a háttér között. Ilyenkor a kép egyes részei kiégettek, sárgás színűek lesznek. A fekete-fehér fotózási mód nagyrészt elfedi ezeket a hibákat.
![]() |
1. Sötétkék ég
|
|
2. Sárgás árnyalatok - a tématúl erősen van megvilágítva
|
|
3. Túl sötét háttér - majdnem, de nem!
|
|
4. Most tökéletes.
|
|
5. A madár naponlévő részei túl világosak, a háttérbe olvadnak,de az árnyékos részek jól kivehetőek. |
-
Víz
A vízből sem jó mindegyik fajta (a tavak általában jobbak, mint a folyók). Olyan helyet keress, ahol nem a fák, hanem az ég tükröződik és lehetőleg kevés a hullám. (A hullámok egy kicsi árnyékot vetnek a vízre, ahol sötétebb lesz és meglátszik a fotódon)
Itt is ugyanúgy előjöhet a sárga hatás, amire a fekete-fehér fotó jó megoldás.
Tipp: ha vízimadarakat fotózol, nagyon nehéz eltalálni a jó fókuszt. Ha azt hiszed megvan, akkor is érdemes egy kicsit előrébb tekerni a fókuszgyűrűt, csinálni egy képet, aztán a másik irányba is, nehogy otthon derüljön ki, hogy emiatt nem lettek jók a képek.
![]() |
1. A vízre rásüt a nap, elég fényes,de az árnyékban és a hullámok mentén már nem |
![]() |
2. A téma a napon van, ezért sárgás,egybeolvad a vízzel - nincs kontraszt |
![]() |
3. A téma árnyékban van, a vizet viszontsüti a nap: jól elkülönülnek egymástól |
-
Egyéb
Pl. egy fehér fal, amire épp rásüt a nap... bármi ami jóval világosabb a témádnál és egyszínű, elég nagy, hogy kitöltse az egész hátteret. Ha makrózol, akár te is rakhatsz valamit a rovar vagy virág mögé, mondjuk egy fehér papírlapot.